Nekalé praktiky Komerční banky a Modré pyramidy

Komerční banka tlačí na své zaměstnance, aby prodali co nejvíc investičních produktů a hypoték, jednoduše aby ze svých milých zákazníků vyždímali co nejvíc peněz bez ohledu na jejich skutečné potřeby.

Praktiky Modré pyramidy od Komerční banky by slušná banka pod svými křídly také nestrpěla.

Chudák klient s více penězi

Kdysi jsem využil některý z investičních produktů Komerční banky. Jakožto klientovi s vyšším účtem mi byl přidělen osobní bankéř (tehdy tak nenazývali každého zaměstnance). Tento „výhodný“ osobní přístup měl za následek, že jakoukoliv návštěvu banky jsem měl hlásit předem, aby si na mě „můj“ osobní bankéř udělal čas a mohl se mi věnovat. Každý platební příkaz se tím pádem stával složitou operací s domlouváním předem.

Především to znamenalo jediné: osobní bankéř se na mě vždy připravil a i když jsem chtěl jen podat platební příkaz, zdržel mě na 15 minut aby mi popsal „výhodné“ investiční produkty. Nezapomněl se vždy také zeptat, jestli nepotřebuji hypotéku nebo jiný druh půjčky. „Kdykoli, pane továrníku, kdykoli Vám půjčíme. Je to přece pro Vás výhodné!“

Výsledkem bylo, že jsem se osobnímu bankéři vyhýbal obloukem a vše řešil s milými slečnami na přepážkách. To se zase musí nechat, lidi na přepážkách měli milé.

Musíte podepsat papír, který jsme si vymysleli

Investiční produkt Komerční banky jsem přestal využívat a běžný účet zrušil.

Co myslíte, dali mi pokoj?

Po 5 letech… Sic! Zavolala slečna z Komerční banky, že kvůli mému kdysi využívanému investičnímu produktu musím podepsat jakousi novou smlouvu. Je to prý nutné. „To víte, takový je život, pořád ty papíry!“ 

Udiven takovou výzvou jsem volal kamarádovi, bývalému zaměstnanci Komerční banky. „To oni si vymýšlí, aby dostali bývalé klienty na osobní jednání a pak jim cpou investiční produkty a půjčky,“ poučil mě.

Je tohle normální?!

Silný tlak Komerční banky na své zaměstnance potvrzuje i příspěvek pod článkem o tricích operátorů:

Modrá pyramida

Ještě mi od Komerční banky zůstalo stavební spoření Modré pyramidy.

Jakožto vlastník hodně staré smlouvy na stavební spoření jsem měl úrok 3%. Modrá pyramida udělala před lety chybu a dala si do smlouvy úročení vkladů pevnou úrokovou mírou 3% na věky věků.

Modré pyramidě a jejich vlastníku Komerční bance se už několik let nelíbilo, že na vkladu prodělávají (dnes jsou úroky běžně nulové). S železnou pravidelností mi někdo od nich volal a chtěl po mě, abych uzavřel novou, prý pro mě výhodnější smlouvu na stavební spoření. „Je to pro Vás výhodné a stejně musíte, jinak Vám smlouvu zrušíme.“

Na opakované vábení jsem nereagoval a dál spořil dle staré smlouvy.

Rozumějte, mě nevadí, že někdo chce ukončit pro něj nevýhodný smluvní vztah, ale podle mého názoru do repertoáru banky nepatří lhaní. Takové chování mě uráží, odrazuje ba přímo odpuzuje. Možná tím krátkodobě dosáhnou vyššího zisku, ale každé malé dítě ví, že provozování banky je dlouhodobý byznys založený na důvěře. Já se této bance vyhnu do konce života obloukem a každého koho potkám budu před ní varovat.

Korektní přístup by byl oznámit mi situaci tak jak je a nesnažit se z ní vykroutit. Domluvit se na finanční kompenzaci. Férový přístup by jim zajistil klienta na celý život. Takto si zajistili antiklienta, také do konce života.

Pohádka bohužel nekončí dobře (zatím). Nakonec jsem naspořil cílovou částku a banka jednostranně smlouvu ukončila.

Odmítnutí mé námitky na ukončení stavebního spoření Modré pyramidy.

V obchodních podmínkách je přitom tento odstavec:

Odstavec o automatickém navyšování cílové částky stavebního spoření Modrá pyramida od Komerční banky.

Je to trochu sporné, protože v jiném odstavci je uvedeno, že účastník může požádat o navýšení cílové částky a banka mu nemusí vyhovět. Já se ovšem domnívám, že druhý odstavec je ve smlouvě uveden z jiných důvodů než přespoření (úvěr). Odstavec, který je zajímavý pro mě, se výslovně týká přespořené částky a uvádí, že se cílová částka automaticky navyšuje a basta. O ukončení smlouvy není ani zmínka.

S ohledem na předchozí milé telefonáty nejsem přesvědčen o tom, že Komerční banka, resp. Modrá pyramida, to se mnou myslí dobře a říkají mi pravdu ohledně nutnosti smlouvu ukončit.

Obrátil jsem se proto na finančního arbitra a očekávám odpověď. Pokračování uvedu zde na blogu. Jsem zvědav.

Další nespokojení klienti KB a Modré pyramidy jsou například tito:

Na banky pozor

Nikdy bych neřekl, že zavedená banka bude používat tak drsně nekalé praktiky, s jakými jsem se setkal. Je to zvláštní, ale dává to smysl. Z čeho by jinak platili ty velké mramorové budovy?

Dejte pozor na mramorové budovy, z něčeho jsou placené.

Aktuálně mám účet u FIO. Nikdo mi nevolá a každému jsem ukradený. Je to skvělé.

Nejen uvedené praktiky Komerční banky patří k důvodům, proč návštěvníky svých seminářů varuji před slepým posloucháním zaměstnanců bank. Aktuální investiční semináře najdete zde: https://www.naucmese.cz/kurz/jak-investovat-s-vysokym-vynosem

Odebírejte novinky o investování

Přihlašte se k odběru novinek o investování, ať Vám neunikne investiční příležitost. Můžete teď hned:

Ze seznamu odběratelů se můžete kdykoliv odhlásit.

, , ,

Komentáře k článku Nekalé praktiky Komerční banky a Modré pyramidy (celkem 7)

  1. Petr Zajíc 21.3.2017 at 12:43 #

    Tak pod tohle se podepíšu. Jiná banka (ČSOB), hodně podobná zkušenost. Velké budovy plné mramoru mají prázdné, při jakékoliv operaci mi nutili nové produkty a bylo to k nevydržení. Za podnikatelský účet jsem dal 8400 Kč ročně (paušál plus poplatky), nyní jsem u FIO a za totéž platím přesně 0 Kč. Horor s cizoměnovými účty snad ani nebudu popisovat.

    Fintech podle mě kamenné banky do 10 let zcela odrovná. P2P úvěrování, online portály a podobně způsobí, že pobočky bank se stanou minulostí. Anebo se musí stát zázrak a oni se přizpůsobí. Ale silně pochybuju.

    • Pavel Bambásek 21.3.2017 at 13:00 #

      Podle mě se časem přizpůsobí, je to vidět na západě, že to jde a funguje. Evidentně je na ně stále malý tlak a nemají důvod. Až budou muset, udělají to. Blbé je, že lidi třeba nemají možnost jít jinam, když mají u nějaké banky hypotéku. To asi vytváří tu nepružnost a malý tlak na zlepšení bank. Takže zlepšení je v nedohlednu.

  2. Anonym 23.3.2017 at 16:52 #

    Já myslím, že tady (v ČR) jde spíše o setrvačnost. Češi jsou proslulí tím, že neradi mění banky (český bankovní sektor je jeden z nejziskovějších), mobilní či internetové operátory (spousty kauz s pseudomonopolem UPC, O2 atd.), zdravotní pojišťovny atd. Kolik lidí ví o kodexu mobility, přenositelnosti tel. čísla (ať už mobilního nebo pevnolinkového) atd. Začíná a končí to tady:
    – internet = Seznam
    – banka = Spořka
    – zdr. pojišťovna = VZP
    – pojišťovna = Česká
    – …

  3. Vláďa 23.3.2017 at 20:16 #

    To, že banky mají drsné praktiky, to je jasné, ale která z firem pracujících s retailem je nemá? Jde to i jinak? Bohužel, na druhou stranu je tu regulace EU, která ukládá těmto firmám mnohdy nesmyslná nařízení a ochrana klienta je vyhrocená do extrému. A bohužel často právě tito klienti jsou takoví šmejdi, kteří tato nařízení zneužívají – viz třeba 14 denní ochrana na vrácení zboží na netu – použiji na dovču a vrátím. Myslím si, že chyby josu na obou stranách a problém je, že v tomto případě platí zákon padajícího ..vody…když utáhnete šrouby na jedné straně, zvětší se tlak i na té druhé.
    Pohled na banky, který tu zveřejňujete je pouze jednostranný. Ano, velké banky mají horší podmínky pro spořílky a šetřílky (promiňte mi ten výraz). Ale pro lidi, co banky využívají dnes a denně, je to přesně obráceně. Je jen otázkou do které skupiny se řadíte. Např. šel jste někdy vybrat 200 tis. do FIA? Obvykle peníze mají do dvou dnů, ale musíte se na to objednat a co když náhodou nemají? A i když tolik nevyděláváte, můžete se s tím běžně setkat třeba když si necháte udělat novou střechu. Do ČSOB skočíte a mají to pro vás okamžitě. Do FIA se dovoláte jen sna do 5ti hodin. ČSOB drží nonstop linku a když si o půlnoci vzpomenete, že máte zítra někomu zaplatit 200 tis. vyřídíte to po telefonu. Super. Šel jste si někdy vybírat peníze do FIA? Fronta na hodinu horší jak u doktora – polovina důchodců tam z toho omdlévá. Co vidím na FIU bezva, nemá limity na převody, snad jako jediná banka – doopravdy jejich devizové účty jsou super, ale jít si tam vyřídit hypotéku? Nikdy. Prosím neberte to jako kritiku jedné nebo druhé banky, protože bych našel na obou bankách spoustu pozitivního a spoustu negativního. Každá banka si hledá určitý segment klientů a bohužel občas se cpe i tam, kde nemá co dělat, viz. prodej investičních služeb a přepážce…ostatně jako pojištění O2 nebo česká pošta a dokonce jsem nedávno byl svědkem podpisu hypotéky na poště…20 min. jsem stál a čekal ve frontě u jediné přepážky czechpointu, než si pár přede mnou vyřídil refin. To musí být kvalitka. Myslím si, že dokud někdo v této zemi nezačne řešit střety zájmů, tak nejen na bankách najdeme kozla dělat zahradníka. Proto si myslím, že se jen tak nepřizpůsobí..jelikož ryba smrdí od hlavy a myslím si, že momentálně to je ve vládě krásně vidět!

  4. Slávka 21.5.2017 at 10:27 #

    Speciálně hypotéku od FIO mám. Jednoznačně mi nabídli nejlepší podmínky, ačkoli jsem obešla největší bankovní domy (ČSOB, KB, ČS) i malé banky s velkými plakáty na nejmenší úroky. Všichni ale otočili po prozrazení, že chci malou hypo do půl mega a držet úrok do 2 let. Jediná FIO mi nezměnila (přibližně dvojnásobně) úrokovou sazbu, protože je to pro ně malá hypo, a dodržela jejich hypoteční kalkulačku. Takže za mě hypo naprosto bez problému.
    A hodinovou frontu jsem při vybírání hotovosti nikdy nečekala. Naopak. Často jsem tam sama nebo jsou přede mnou max. 2 lidi. V KB to nebývalo jinak.

  5. pavel 1.9.2017 at 19:07 #

    Komerční banka tlačí na klienty a nutí je do produktů, které nejsou pro ně vhodné. Bankovní poradci musí prodávat, pokladníci musí klienty oslovovat a nabízet produkty. Jestliže si nesplní týdenní plán, hrozí jim písemná výtka, finanční sankce a ve finále výpověď. Pobočky řídí lidé, kteří nemají odpovídající kvalifikaci, chybí jim vysokoškolské vzdělání, nemají dostatečně dlouhou praxi, ale jsou na postu manažéra. Nemám nic proti mladým lidem, ale nechápu jak 24letý člověk může být na postu manažéra. Propustí zaměstnance, který pracuje několik desítek let, má praxi, zkušenost, je spolehlivý, ale ve finále má smůlu. Dochází k tomu, že řadový pracovníci jsou velmi vytížení, tudíž obsluha s klientem není profesionální, neboť v řadě čekají další klienti. Není vůbec snadné v bankovním sektoru pracovat a to nepoukazuji na platy řadových pracovníků. Nejhorší je skutečnost, že aby bankovní poradce prodal produkt musí dokonce i klientovi lhát…..

Napsat komentář

Všechny informace poskytované na tomto
webu jsou určeny výhradně ke studijním účelům
a neslouží jako investiční doporučení.

Novinky o investování na e-mail

Zadejte svůj e-mail a budeme Vám zasílat upozornění na nové články a novinky o investování určené jen pro odběratele.

Váš e-mail: